پایگاه خبری تحلیلی”صبح خرد”(sobhekherad.ir)

آيا رتبه‌بندي معلمان قرباني اوضاع نابسامان اقتصادي خواهد شد؟

حسين طاهري‌فرد؛ سيد‌محمد بطحايي وزير آموزش‌و‌پرورش در مراسم گراميداشت يکصدمين سالگرد تاسيس آموزش‌وپرورش گناباد در جمع فرهنگيان اظهار داشت: «لايحه رتبه‌بندي معلمان آماده شده است اما به دليل مشکلات اقتصادي اخير، اجراي آن براي ما نگراني‌هايي ايجاد کرده است». اين اظهار نظر مبهم مي‌تواند بخشي از يک سناريوي محتمل براي اجرا نکردن طرح رتبه‌بندي معلمان يا اجراي ناقص آن باشد.

رتبه‌بندي معلمان بخشي از نظام سنجش صلاحيت‌هاي حرفه‌اي معلمان است که براساس اين طرح، با افزايش شايستگي‌ها و صلاحيت‌هاي حرفه‌اي معلمان در دو بخش «شايستگي‌هاي عمومي و مهارتي»، رتبه و درجه معلماني که شرايط لازم را از حيث سنوات خدمت و مدرک تحصيلي احراز کنند افزايش پيدا کرده و با توجه به رتبه احراز شده، مشمول افزايش درصدي از فوق‌العاده شغل خواهند شد. اجراي طرح رتبه‌بندي معلمان نه‌تنها مي‌تواند وضعيت معيشتي معلمان را بهبود بخشد بلکه در کيفيت آموزشي نيز اثرگذار است چراکه باعث ارتقاي کيفيت علمي معلمان خواهد شد.

دولت يازدهم در مهر ۹۴ براي كاهش فاصله دريافتي معلمان با سايركاركنان دولت و ارتقاي عوامل انگيزشي و رفاهي معلمان «طرح رتبه‌بندي معلمان» را با اعتباري بالغ بر ۱۳۵۰ ميليارد تومان اجرا کرد. بر خلاف تمامي خبر‌سازي‌هاي رسانه‌اي، عملاً آنچه تحت عنوان نظام رتبه‌بندي معلمان اجرا شد با نظام رتبه‌بندي که پيشتر از آن صحبت مي‌شد و در سند تحول بنيادين نيز به آن اشاره شده بود، تفاوت بسياري داشت و طرحي که قرار بود موجب ارتقاي جايگاه معلمان و حل بسياري از مشکلات معيشتي آنان گردد نتوانست رضايت اکثريت معلمان را جلب نمايد.

قرار بر اين بود که طرح رتبه‌بندي معلمان بصورت مرحله به مرحله (پلکاني) در سه فاز طي سال‌هاي ۹۴، ۹۵ و ۹۶ اجرايي شود. اجراي فاز دوم رتبه بندي معلمان که قرار بود در فروردين ۹۵ اجرايي شود به بهانه عدم توانايي مالي دولت به سال ۹۶ حواله گرديد و در سال ۹۶ هم بخاطر ضعف برنامه‌ريزي و عدم آمادگي وزارتخانه آموزش‌وپرورش و دولت، عملاً اجراي طرح رتبه‌بندي متوقف گرديد تا قاطبه فرهنگيان از بي‌عدالتي‌ها و تبعيض‌هاي آشکاري که دانسته يا ندانسته نسبت به آنان اعمال مي‌شود ناراضي‌تر گردند.

اگرچه اجراي رتبه‌بندي معلمان در سند تحول بنيادين و ماده ۶۳ قانون برنامه ششم به وضوح آمده است اما به نظر مي‌رسد اجراي طرح رتبه‌بندي معلمان در مهر ۹۷، در هاله‌اي از ابهام قرار گرفته است و اجراي آن با اما و اگرهاي فراواني روبروست. به گفته بطحايي قرار است لايحه رتبه‌بندي معلمان تا اواسط شهريور۹۷ به دولت فرستاده شود و پس از تصويت آن در هيات دولت، براي «تصويب نهايي» به مجلس فرستاده شود.

اجراي طرح رتبه‌بندي معلمان با تنگناها و موانع بسياري رو به رو است. از يک سو طرح رتبه‌بندي معلمان پس از تهيه و تدوين در شوراي عالي آموزش‌وپرورش، براي اجرايي شدن نيازمند تصويب دولت و مجلس است و از سوي ديگر در صورت تصويب «به موقع» لايحه رتبه‌بندي در مراجع ذي‌صلاح، تامين منابع مالي اين طرح هنوز کاملاً مشخص ‌نيست.

بر اساس سند تحول‌بنيادين اجراي «کامل» طرح رتبه‌بندي معلمان نيازمند مبلغ ۸ هزار ميليارد تومان است که آن نيز منوط به تصويب مجلس‌شوراي‌اسلامي است که بنظر مي‌رسد با توجه به اختصاص ۶ هزار ميليارد تومان در بودجه ۹۷ آموزش‌و‌پرورش, عملا اجراي کامل آن امکان پذير نباشد چراکه آموزش‌و‌پرورش اعتبار لازم براي اجراي کامل رتبه‌بندي را ندارد.

شوربختانه به نظر مي رسد اراده‌اي جدي براي اجراي نظام رتبه‌بندي معلمان وجود ندارد و از اظهار نظر مبهم و غير شفاف بطحايي اينگونه استباط مي‌شود که دولت و وزارت آموزش‌وپرورش به بهانه مشکلات اقتصادي اخير اجراي طرح رتبه‌بندي معلمان را به بعد حواله مي‌دهند !؟ تعبير گفته‌هاي دو پهلو و غير شفاف وزير هرچه باشد آن را مي توان نويد بخش روزهاي سخت‌تر اقتصادي براي فرهنگيان دانست.

اکنون اين سوال پيش مي‌آيد که « مقصر عدم برنامه‌ريزي درست و عدم آمادگي وزارت‌ آموزش‌وپرورش و دولت براي اجراي بدون قيدو‌شرط رتبه‌بندي کيست؟ آيا تاوان تمام بي تدبيري‌هاي اقتصادي دولت روحانی را بايد آموزش‌و‌پرورش به تنهايي بپردازد؟ »

اين‌روزها آموزش‌و‌پرورش با يک بحران عميق اقتصادي روبروست. متاسفانه در طول اين چهل‌سال دولت‌هاي مختلف با گرايش‌هاي متفاوت، نگاه واحدي به آموزش‌و‌پرورش داشته‌اند. بدون ترديد چنين رويکردي به آموزش‌وپرورش در بلند‌مدت اثرات مخربي بر جامعه بزرگ فرهنگيان و انگيزه آنان در پي خواهد داشت.

 

پایگاه خبری تحلیلی”صبح خرد”(sobhekherad.ir)

این خبر را به اشتراک بگذارید :