پایگاه خبری تحلیلی”صبح خرد”(sobhekherad.ir)

به مناسبت شروع هفته پیوند اولیا و مربیان همایش نمادین این هفته به همت مدرسه ابتدایی پسرانه فرهنگیان دهدشت در سالن مجتمع فرهنگی هنری دهدشت برگزار شد.

به گزارش“صبح خرد” و به نقل از روابط عمومی آموزش وپرورش دهدشت “، مدیر آموزش و پرورش دهدشت در این همایش گفت : همه مدارس جلسات و برنامه های مختلفی در هفته پیوند برگزار می کنند و معتقدیم  مثلث تعلیم وتربیت ترکیبی است از اولیا ، مربیان و دانش آموزان و آموزش وپرورش  که هر ضلعی از این مثلث اگر  کارایی و مشارکت خودش را از دست دهد قطعا تعلیم و تربیت آسیب خواهد دید.

علی پورک پور افزود : متولی اصلی تعلیم و تربیت فقط آموزش وپرورش نیست و اگر  کسی چنین فکر کند اشتباه می کند.اهداف تعلیم و تربیت تحقق پیدا نمی کند مگر با همکاری و همراهی هر سه ضلع مثلث تعلیم و تربیت و نه دانش آموزان نه  آموزش و پرورش  و نه والدین و اولیا نمی توانند به تنهایی  اثرگذار باشند و اعتقاد به نقش تکی آنها  قطعا با واقعیت های موجود سنخیت ندارد.

مدیر آموزش وپرورش دهدشت ادامه داد ؛ آموزش ودستگاه تعلیم و تربیت باید نسبت به سه ضلع دانش آموز،والدین و آموزش وپرورش که سه ضلع تاثیرگذار هستند حساس باشد و مثلث تربیت و تعلیم با همکاری و تعامل هر سه ضلع محقق می شود  تا اهداف مورد نظر تحقق پیدا کنند.

پورک پور افزود ؛ گاهی مشاهده می شود والدین نسبت به عملکرد مربی و معلم معترض و گلایه مند هستند ولی باید بدانیم بدون مشارکت و همراهی والدین آموزش وپرورش مخصوصا در مقطع ابتدایی به تنهایی نمی تواند کاری انجام دهد.

وی با گلایه از بی خبری برخی از والدین نسبت به شرایط فرزند خود در مدرسه گفت : باید گفت هر چند چنین شرایطی در مقطع ابتدایی کمرنگ است اما مشارکت والدین در مدارس در مقاطع متوسطه گاهی کمرنگ است.

پورک پور گفت : والدین به عنوان یکی از اظلاع مثلث تعلیم و تربیت وظیفه و رسالت خطیری بر عهده دارند و لازم است در هفته پیوند با انتخاب نمایندگان خود در انجمن اولیا و مربیان نقش خود را به خوبی ایفا کنید که البته گاهی عنوان می شود مدارس هیات امنایی نیازی به انجمن اولیا ندارند که معتقدم چنین مدارسی هم نیاز به انجمن پویا دارند.

وی ادامه داد ؛ با تشکیل انجمن و اولیا و مربیان رابطه اعضا و متولیان تعلیم و تربیت گرم تر می شود و باید این نکات مورد نظر اولیا قرار گیرد که انشالله در طول سال تحصیلی کمک کار و همیار مدرسه و مربیان باشید.

مدیر آموزش وپرورش دهدشت افزود ؛اگر دانش آموز به وظایف اصلی خود به نحو احسن نپردازد و در انجام تکالیف و وظایف خود سهل انگاری کند یقینا رسالت تعلیم و تربیت محقق نمی شود چون یکی از اظلاع مثلث تعلیم و تربیت به وظایف خود عمل نمی کند و تلاش اولیا و مربیان بی اثر می ماند.

پورک پور با انتقاد از برخی رویکردها از جمله نگاه مادی به دعوت اولیا به مدرسه گفت : فلسفه تشکیل انجمن اولیا و مربیان مهم تر و ارزشمندتر این است که نگاه مادی به آن داشته باشیم و اصل بر مشارکت علمی ،تخصصی و دستی وفکری  است که باید اهداف تعلیم و تربیت را پیگیری کند که اگر نیازی به لحاظ مادی  احساس شد هم اولیا و هم آموزش وپرروش باید مشارکت کنند و به تجربه ثابت شده است که مدرسه ای که انجمن اولیا و مربیان فعال و کارامدی  داشته باشد توفیق بیشتر خواهد داشت.

مدیر آموزش وپرورش ادامه داد ؛ نباید تحت هیچ شرایطی ارتباط والدین با مدرسه قطع شود و آموزش وپرورش  مدرسه را همواره مورد نقد دلسوزانه و منصفانه قرار دهید تا به بهبود تعلیم و تربیت کمک کند و باید بدانیم نقدی که  در آن توهین و تهمت باشد از دایره نقد خارج می شود و اثرگذار نیست و مطمئن باشد اگر مدرسه و معلم بداند کار او مورد رصد والدین قرار می گیرد قطعا با آمادگی سرکلاس درس حاضر می شود و آموزش و پرورش شهرستان در بعد نظارتی قوی عمل خواهد کرد تا خروجی مفید و سازنده داشته باشیم.

پورک پور با مهم شمردن مدرسه فرهنگیان گفت : از جمله مدارسی که مورد توجه ویژه قرار می گیرد مدرسه فرهنگیان است که مدرسه ای است الگو و نماد و بیشتر دیده می شود ولازم است دست به دست هم دهیم در هر شرایطی صدای شما را بشنویم به شرطی که این صداها توام با حسن نیت و هم دلی  باشد و سعی کنیم نیت خوبی داشته باشیم و به جای نیمه خالی نیمه پر لیوان را ببینیم.

مدیر آموزش وپرورش گفت : دانشمند بزرگی می گوید ؛ کودک مانند لوح سفیدی است که هر چه بر آن بنویسم در آن نقش می بنند و لازم است مربیان و آموزگاران بدانند که کسانی را تحویل می گیرند که هر چیزی به آنها بگویند می پذیرند و باید تشویق شویم که همواره دانش آموزان نکات مثبت را دریافت کنند و باید بدانیم ریشه نابهنجاری های اجتماعی نوجوانان در همین مقطع ابتدایی شکل می گیرد.

پورک پور گفت : خوشبختانه کتاب های درسی جدید نسبت به گذشته تفاوت دارند و دانش آموز عینی تر و ملموس تر با کلمات و محتوا برخورد می کند و با توجه به کمرنگ شدن تکلیف درسی و نمره دانش آموزان باید به سمت و سوی استنباط حرکت می کند و فراگیری صرفا بر اساس نقش و نمره نیست و باید ارزش شود.

وی ادامه داد؛  با توجه به اینکه دانش آموز حداکثر چهار تا شش ساعت در اختیار آموزش وپرورش است و بیش از دو سوم وقت وی در کنار خانواده است نقش شما پررنگ تر و مهم تر است و باید بدانیم  دستگاه های الکترونیکی از قبیل تبلت و گوشی های همراه  و شبکه های اجتماعی زیان آور و آسیب زا هستند و لازم است بدانیم گوشی و تبلت گذاشتن در دست کودک خطرناک است که هم به چشم او آسیب وارد می کند و هم به روند یادگیری خلل وارد می کند.

مدیر آموزش وپرورش با درخواست از والدین برای فاصله گرفتن از دنیای مجازی گفت : وقتی کودک و فرزند شما در محیط خانه می بیند که والدین مشغول کار با گوشی و تبلت هستند دچار مشکل می شود و فاصله گرفتن از چنین محیطی با یک برنامه ریزی درست در جهت استفاده درست می تواند به بهبود روند کار کمک کند.

پورک پور در پایان هدف از برگزاری چنین جلساتی را تلنگری به همه دانست و گفت ؛ آگاه باشیم که در دنیای زندگی می کنیم با خطرات بالا و خطر پذیر و بدانیم نقش همسالان نقش مهمی است که به مراتب از سایر عوامل مهم تر است و اثرگذاری بیشتری دارد و باید حساسیت ویژه داشته باشیم و احساس خطر کنیم و آنها را در جامعه رها نکنیم که خدای نکرده اثر سو داشته باشد و همیشه مراقب فرزند خود و همسالان وی باشیم.

پایگاه خبری تحلیلی”صبح خرد”(sobhekherad.ir)

این خبر را به اشتراک بگذارید :